Press
Träning får vårdpersonal att orka
(Hallandsposten, 22 juni, 2020)
Erland Colliander och Carl Johan Sundberg har skrivit en
debattartikel om hur vård och omsorgspersonal skall orka den hårda
press som coronapademin utsätter dem för. Läs mer.

Hemvårdsförvaltningen i Halmstad tilldelas nationellt pris för
sin hälsosatsning
Ledarna privat tjänstesektor delade ut första pris för Årets
initiativ 2019 till Hemvårdsförvaltningen. Läs mer
Utbildningsradion har gjort film om Snöstorp
Hemtjänsten i Snöstorp, Halmstads kommun, tredubblade sitt
frisktal på ett år. Receptet var bättre livsstil och bättre
arbetsmiljö. Enhetschefen Josefin Green och hälsoambassadörerna
Heléne Persson och Kersti Lööv berättar. Inspelat den 15 maj 2017 på Westmanska
palatset, Stockholm. Arrangör: Metodicum.
Se filmen här
Träningen gör både oss och kunderna gladare
(Allas Nr 16, 2016)



Frisktalet fortsätter att öka i Halmstad
(160301)

Anställda tränade bort sjukdagarna
Hallandsposten. (151103)
Frisktal tredubblades med enkla knep
(151010)

På ett år lyckades Josefin Green, enhetschef på
hemvårdsförvaltningen i Halmstads kommun, att mer än tredubbla
hälsotalen i sin arbetsgrupp. Receptet: att sätta tydliga mål,
föregå med gott exempel och att börja tänka i termer av friskt i
stället för sjukt.
För två år sedan låg frisktalen, det vill säga måttet på hur
stor andel av arbetsgruppen som har noll sjukdagar på ett år, på 11
procent i Josefin Greens grupp, som bedriver hemtjänstverksamhet i
Halmstads kommun.
Ett år senare hade siffran skjutit iväg till 32 procent,
vilket alltså innebar nästan en tredubbling av andelen
långtidsfriska. Hur lyckades hon med detta på så kort tid?
Det började med att Josefin Green och hennes medarbetare blev
utsedda till att delta i en hälsostudie ledd av läkaren Erland
Colliander. Studien, som pågick ett år, gick ut på att utvärdera
hur en hälsosatsning på en arbetsplats kan förbättra personalens
hälsa och välmående.
Det hela inleddes med information och att Josefin Green
blev uppmanad att börja med styrketräning och mindfulness. Hon fick
också en del dokument att läsa.
- Erland betonade även att jag som chef är ett föredöme för min
personal. Det är viktigt att jag är engagerad och föregår med gott
exempel. Annars kan jag inte vara trovärdig när jag säger att
medarbetarna ska träna. Det är också bra att inte överdriva och bli
värsta atleten som springer alla maraton. Då ser de ju inte att jag
är på deras nivå, säger Josefin Green.
I samband med samtalet fick hon även fylla i ett formulär om sin
hälsa. Bland annat fick hon svara på frågor om värk, stress,
träning och sömnsvårigheter.
Nästa steg var att tillsammans med sin personal genomgå en
hälsokontroll. Medarbetarna fick då även fylla i ett liknande
formulär som Josefin Green själv tidigare hade fyllt i.
Utifrån hälsokontrollen fick var och en sätta upp egna mål med
hälsosatsningen.
- Vi gjorde upp en plan. "Det här är mitt nuläge, om en månad är
mitt mål det här, om ett halvår är det det här och om ett år är det
det här." Det är väldigt viktigt att man har både långsiktiga mål
och delmål, säger Josefin Green.
Målen var individuella och byggde på vad varje person
upplevde som
mest prioriterat.
- Att träna styrketräning en gång i veckan kanske var ett mål.
För någon annan kanske målet var att inte behöva ta lika mycket
smärtstillande eller att träna två gånger i veckan. En tredje
kanske ville dra ner på rökningen, och någon ville sluta helt.
För hennes egen del handlade det om att jobba mer stående, att
börja styrketräna och att cykla till jobbet.
Utöver målen bestämde samtliga personer en belöning som de
skulle ge sig själva om de lyckades uppnå sitt mål, exempelvis att
unna sig en massage eller att köpa något de länge velat ha.
Efter ett år följdes projektet upp. Det visade sig då att
andelen långtidsfriska hade gått upp till 32 procent, det vill säga
en ökning med nära en tredubbling från föregående år.
Den förbättrade hälsan har dessutom påverkat både verksamhetens
kunder och ekonomi positivt. När fler har hållit sig friska har
kostnaderna för sjukersättning och vikarier gått ner. Och de gamla
har inte behövt bekanta sig med lika många nya ansikten.
Studien är nu avslutad men de flesta medarbetare har
fortsatt med sina
goda vanor.
- Jag tycker överlag att de är ganska aktiva. Flera promenerar
regelbundet,
och två damer som aldrig tidigare har tränat styrketräning har
fortsatt på gymmet. Och vi fortsätter att prata hälsa på alla
möten, säger Josefin Green.
Gruppen har även valt att byta ut fikabrödet mot frukt under
alla möten. De har också infört en typ av lotteri som bygger på att
den som har varit och tränat får lägga en lapp i en låda. Därefter
dras några vinnare som får ett symboliskt pris, exempelvis en
reflex eller en vattenflaska. De har också bytt ut två av sina
bilar mot elcyklar.
Personalhälsan finns även med som ett verksamhetsmål och
tas upp under medarbetarsamtalen. Men den största vinsten kanske är
att personalen har
blivit mer medveten om sin hälsa och sättet att tänka kring
den.
- Vi tänker hälsa i stället för sjukt. Inom omsorgen blir det
väldigt mycket att man tittar på det sjuka hela tiden. Sjuktal och
sjukskrivningar. Och då blir ju allting sjukt. Det blir mycket mer
positivt om man tänker friskt i stället.
Josefin Green tipsar:
1. Föregå med gott exempel för dina medarbetare och träna
själv. Kom ihåg att det räcker långt med vanlig motion. Det behöver
inte - och bör inte - vara på elitnivå.
2. Rör hellre på dig i fem minuter än inte alls. Det
viktigaste är att träningen blir av och att du håller igång.
3. Se det friska i stället för det sjuka. Tänk: "Vad kan vi
göra?" i stället för inte "nej, det går inte".
Ökade hälsan med 300 procent - på ett år
(151009)
