Bra kommunikation bidrar till en hälsokultur
I en översiktsartikel beskriver
man hur en hälsokultur på ett hållbart sätt kan bidra till ökad
hälsa i medarbetargruppen. Tidigare har detta studerats genom
sökningar i litteraturdatabaser. Här adderade man runda-bords
diskussioner med experter inom området och studiebesök på erkänt
hälsosamma företag.
Bakgrund
De flesta forskare inom detta område är överens om att det inte
finns en lösning som passar för alla. En hälsoprocess måste
skräddarsys för hälsobehoven hos medarbetarna och organisationens
unika kultur. Man konstaterar också att även om man har ett väl
sammansatt hälsoprogram så behöver man arbeta med
arbetsmiljöfaktorer som att ställa rimliga krav och att se till att
alla har kontroll över sitt arbete.
Skapa en hälsokultur
En hälsokultur finns på arbetsplatser där man sätter värde på
och bidrar till de anställdas hälsa och välbefinnande genom att
till fullo integrera hälsa i allt som som organisationen "tänker
och gör". Detta kräver att personer i ledningen själva agerar
hälsosamt, att man implementerar hälsosamma policys och avsätter
tillräckliga resurser. Många tidigare sammanställningar har visat
på specifika faktorer som bidrar till god hälsa. Här konstaterar
man att dessa ensamma inte räcker, utan de måste vävas ihop till
mer om fattande program.
Bland basala resurser nämns att det finns enmiljö som stimulerar
till god hälsa, som tillgång till träningsmöjligheter och bra kost.
Vidare behövs ensocialt stödjande miljö. Alla nivåer i
organisationen måste då vara "med på båten" säger man.Stöd från
mellanchefersom också agerar som föredömen betonas. Dessa
mellanchefer skall utöver fokus på livsstilen också utöva ett gott
ledarskap med tydliga mål, god återkoppling samt ge medarbetarna
möjlighet att självständigt bestämma över sitt arbete.Medarbetarnas
engagemangär centralt och kan ökas om de regelbundet erbjuds att
delta i planeringen av hur processen skall utvecklas.
Vikten av strategisk
kommunikation
Enligt författarna är en av de mest kritiska byggstenarna i en
hälsokultur är en strategisk kommunikation. En sådan kommunikation
skall utgå från en vetenskapligt utvärderad motivationsmodell och
öka insikten om hälsa, inspirera till att agera och koppla
medarbetarna till motionsmarknaden samt skapa förtroende. Man visar
på företag som satsat ambitiöst men där medarbetarna misstrodde
ägarnas intention och därför valde att inte delta. Här gjorde en
väl utvecklad information stor nytta. Att utbilda medarbetarna är
också en viktig del i en god kommunikation. Medarbetarna skall då
nås av individanpassade budskap via många möjliga kanaler (e-post,
Internet, nyhetsbrev, affischer mm). Man bör också noggrant planera
när information skall ges så att motivationen hålls uppe och man
inte upplever att man drunknar i information. Slutligen är det
viktigt att meddelanden från företaget har en tydlig individ som
avsändare och inte bara kommer anonymt från HR-avdelning eller
ledning.
Kommentar
Intressant upplägg där vetenskapliga fynd kompletteras med
erfarenheter hos experter och framgångsrika företag. Praktiska
erfarenheter kan ibland vara svåra att testa vetenskapligt.
Dessutom måste man, som författarna påpekar, ofta anpassa
insatserna till den egna verksamheten. Detta kan göra det svårt att
till 100 % följa vetenskapligt dokumenterade metoder.
Det artikeln lär oss är vikten av att bygga program, sammansatta
av väl beprövade insatser/aktiviteter som anpassas till individerna
och organisationen. Man betonar faktorer som vi redan väl har
förstått men inte alltid gör, t.ex. ledningens långsiktiga stöd och
involverande av mellancheferna i processen.
Det nya, som i alla fall inte jag sett i någon vetenskaplig
sammanställning, är vikten av god kommunikation är. Utifrån
min kännedom om HR-avdelningar så behövs det att ni knyter
kontakter med informationsavdelningar eller skaffar externt stöd
för detta då författarna med eftertryck betonar hur viktigt detta
är för att skapa framgång.
Erland
Colliander
Källa: Kent K och
medarbetare. Promoting healthy workplaces by building cultures of
health and applying strategic communications. Journal of
Occupational and Environmental Medicine. 2016; 58:
114-122.
Föregående sida