Gemensam hälsokultur underlättar för både personal och
kunder
I en artikel publicerad i Dagens Nyheter den 16e januari
beskriver författarna till SNS Konjunkturrådsrapport att
kommunernas förutsättningar för att klara välfärden försämras
kraftigt inom den närmaste framtiden. En orsak är att de äldre blir
fler och deras behov av stöd ökar. Samtidigt är personalen i
äldreomsorgen för få och många går på knäna. En gemensam
hälsokultur kan underlätta för både personal och kunder.
Medarbetarna blir då goda förebilder, som tränar de äldre att hålla
längre.
Äldreomsorgen står inför en gigantisk utmaning.
Befolkningen åldras samtidigt som kunderna blir allt sjukare.
Behovet av personal ökar, speciellt med kompetens och
erfarenhet.
Lärande hälsokultur
För att behålla och attrahera kunniga medarbetare, behövs en
hälsokultur, där personalen blir goda förebilder för varandra och
för kunderna. Då skapas drivkrafter för en attraktiv och
hälsosam arbetsplats, som många vill jobba på.
Cheferna lär sig må bra själva och förstå hur de agerar som
en hälsosam förebild på arbetsplatsen. De har regelbundna
hälsosamtal och följer upp sina samtal
kontinuerligt. Medarbetarna blir i sin tur hälsosamma
förebilder för varandra och sina kunder, genom att kontinuerligt
hjälpa de äldre med enkla övningar för att klara vardagen.
Goda resultat med spin-off effekter
Studier har visat att en hälsokultur går att skapa
förhållandevis enkelt. De äldre förbättrar då sin funktionella
kapacitet, vilket innebär att de blir mer oberoende av samhällets
hjälp. Medarbetarna som coachar kunderna ökar sitt intresse för
träning och börjar själva träna för att kunna vara föredömen för de
äldre.
Totalt sett kan detta innebära att medarbetarna ökar sin
motståndskraft mot ohälsa, dels genom att öka sin egen kapacitet
och dels genom att hjälpbehovet hos kunderna minskar.
Föregående sida