Hälsokultur
Hälsokultur är ett begrepp som, under de senaste åren, blivit
allt vanligare. Med ordet "kultur" menar man då ofta att attityder,
beteenden, egenskaper och värderingar delas av en grupp människor,
t.ex. på en arbetsplats.
Men vad menar vi med en
hälsokultur?
I en hälsosam organisation
erbjuds de anställda att utnyttja olika resurser och program för
ökad hälsa. I en hälsokultur
tar man ytterligare steg genom att insatser för individuell hälsa
integreras med insatser för ett gott ledarskap och en god
arbetsmiljö vilka ger ett kart och tydligt stöd för hälsosamma val.
Allt detta sammanflätas med organisationens övergripande mål.
Uttryckt lite annorlunda innebär en hälsokultur att hälsa
införlivas i organisationens sätt att arbeta, tänka och handla.
Viktiga delar i en hälsokultur är:
- Ledningens stöd, vilket innebär att seniora chefer ser
hälsa som en central del i organisationens åtgärder för ökad
framgång och inte bara som en förmån.
-
Att man har lämpliga riktlinjer och rutiner som stödjer en god
arbetsmiljö både fysiskt såväl som psykosocialt.
- Att hälsa aktivt kommuniceras som en nödvändig faktor för
organisationens framgång.
- Ett tydligt ledarskap för friska arbetsplatser som bland
annat innebär att chefer inte bara pratar om behovet av hälsa
utan att också aktivt bidrar till detta bland annat genom att
stödja och uppmuntra säkra och hälsosamma val och verkar som
möjliggörare för medarbetarna.
- Att man väljer beprövade och innovativa
hälsoprogram som stöder ett helhetsgrepp för fysiskt
och mentalt välbefinnande både inom och utanför
arbetsplatsen.
- Relevanta mätningar av hälsa och verksamhetsmått som
säkert visar förbättrade resultat som för er närmare era
hälsomål.
- Att man tillhandahåller verktyg som hjälper medarbetarna
att identifiera personliga hälsorisker, som de kanske inte har
kontroll över.
Varför behövs en kultur av hälsa?
Studier visar att anställda som arbetar i en sund arbetskultur
presterar bättre på många sätt. Det ger konkurrensfördelar som är
svåra att uppnå genom andra åtgärder. I en nyligen publicerad
amerikansk artikel fann man att anställda som anser att deras
arbetsgivare bryr sig om deras hälsa och välbefinnande skiljer sig
mot de som inte anser det genom att uppvisa
- 38 % högre engagemang för arbetet
- 17 % högre sannolikhet för att arbeta kvar på
arbetsplatsen om ett år
- 28 % högre sannolikhet för att rekommendera sin
arbetsplats till andra som söker jobb
- 18 % mer benägna att göra lite extra för
organisationen.
Vilka typer av attityder,
beteenden och värderingar som påverka hälsan delas av de anställda
din organisation?
Föregående sida