Hur man kan få medarbetare att ändra sin livsstil
En svår uppgift som många ställs inför idag är att ändra sin
livsstil. Det finns ett antal tekniker för hur man kan hjälpa andra
med detta, men kunskapen om vad som fungerar och inte fungerar är
det sämre med. I denna artikel beskriver en av de mer kända
amerikansk experterna hälsoförändring på arbetsplatsen utifrån fyra
områden; insikt, motivation, kunskap och möjlighet.
Insikt
Många hälsoprogram har, historiskt sett, varit baserade på
utbildning. För de flesta räcker inte det om man vill få bestående
förändringar. Men ett effektivt utbildningsprogram kan i alla fall
öka intresset och ge insikt. Det kan också ta bort en hel del
missuppfattningar om t ex hur mycket fysisk aktivitet som behövs
för ett hälsosamt liv.
Motivation
En person med insikt men utan motivation kommer inte att ändra
sig. Det spelar ingen roll hur mycket kunskap vi förser denne med.
Ett sätt att öka motivationen kan vara att anpassa budskapet till
personens motivationsgrad.
Belöningar eller priser används ofta för att öka motivationen. Men
då det ofta handlar om små ekonomiska summor skall man inte räkna
med några långsiktiga effekter. Istället måste vi försöka hitta
belöningar som stämmer överens med det som varje person brinner
för. Författaren berättar om ett studiebesök på ett universitet där
man arbetade med förebyggande medicin i Korea. Han fann till sin
förvåning att många av professorerna rökte. Kunskap om riskerna
saknades knappast så en hälsodiskussion visade sig snabbt vara en
återvändsgränd. Istället fann han att argument som att
professorerna var dåliga förebilder för studenter och patienter var
mycket bättre.
Ett annat exempel är en överviktig kvinna som var helt
ointresserad av motion. Inga hälsoargument bet men hon kom på andra
tankar när hon insåg att hon inte längre orkade leka med barnbarnen
och knappast skulle få uppleva den yngstas bröllop om hon inte
gjorde något åt vikten. Vi måste förstå vilka saker som individen
själv prioritera, inte bara snacka på om generella
hälsoeffekter.
Kunskap
För att ta steget från motivation till aktion krävs ibland mer
kunskap. Om man vill äta på ett nyttigare sätt måste man också ha
kunskap om hur man går till väga. Ett sådant program kan lära en
individ hur man handlar näringsriktig mat, hur man tillreder maten
så att den smakar bra utan att behöva lägga till onyttiga
ingredienser, hur man väljer hälsosam mat på restauranger och hur
man kan hantera svåra situationer som när man blir bjuden på middag
hemma hos någon och får ohälsosam mat. Författaren betonar att
detta kräver ett aktivt lärande, inte bara föreläsningar och
böcker.
Man bör också lära ut hur man tar sig förbi de vanligaste
barriärerna som tidsbrist, begränsad ekonomi, dålig tillgång till
utrustning och/eller lokaler. Detta som en del av en process som
omfattar målsättning, ökad kunskap, träning av ny livsstil, få
feedback, sätta nya mål och tillägna sig ny kunskap.
Vi måste, slutligen, hjälpa till med att sätta relevanta mål.
Något som belyses av forskning som visar att en process där man
sätter mål är ungefär dubbelt så framgångsrik som en process utan
mål.
Möjligheter
Författaren beskriver en välkänd situation då man är på en
Spa-anläggning. Man tar del i en mängd hälsoaktiviteter, går långa
promenader, äter bra mat MEN när man kommer hem fortsätter man inte
sitt hälsosamma liv eftersom de yttre förutsättningarna inte längre
är optimala. En arbetsgivare kan göra mycket för att förbättra
förutsättningarna för de som vill ändra livsstilen, t.ex. genom att
servera hälsosam mat i personalmatsalen, ha en rökfri arbetsplats,
ergonomiskt riktigt utformade kontorsmöbler, bra företagskultur,
väl utbildade chefer etc.
Att nå framgång
Författaren har satt upp en tabell som kan hjälpa till för att
bedöma chansen att lyckas med en hälsosatsning där han graderar de
fyra faktorerna i en stigande skala.
|
Låg
|
Medel
|
Hög
|
Insikt
|
0
|
0,5
|
1
|
Motivation
|
0
|
1
|
2
|
Kunskap
|
0
|
1
|
2
|
Möjlighet
|
0
|
1
|
3
|
Hans bedömning är att man måste nå 5 poäng eller mer för att
lyckas. En person som är högt motiverad, har god kunskap och
medelgoda förutsättningar når 5 poäng.
Kommentar:
En användbar artikel från en av de främsta amerikanerna. Jag
känner spontant att vi har en bit kvar när det gäller att tillämpa
kunskaperna som beskrivs här ovan. Vi är sällan så tydliga när det
gäller att besvara den outtalade frågan "Hur skall jag göra"? och
tappar nog ett antal individer där.
När det gäller möjligheterna är det så klart upp till varje
arbetsgivare att tänka till på vad som kan och behöver göras. Ett
sätt är att sätta press på externa leverantörer, t.ex. de som
driver personalrestaurangen eller att titta på olika restaurangers
utbud i närområdet och rekommendera hälsosamma alternativ.
Tabellen för att bedöma framgångsmöjligheter känns som ett
intressant underlag för vidare diskussioner. Det framgår dock inte
om den kan användas för en hel organisation eller bara på
individnivå.
Erland Colliander
Källa: O`Donnell MP. A simple framework to describe what
works best: improving awareness, enhancing motivation, building
skills and providing opportunity. American Journal of Health
Promotion. 2005; 20: 1-7.
Föregående sida